Min pedagogiska resa

 

Min pedagogiska resa har tagit mig från 

kulturpedagogisk lärare i grundskolan till utbildad specialpedagog och förstelärare på gymnasiet. 

 

Mitt intresse för de elever som stack ut, både de som 

utmanade och de som flög under radarn, har funnits med ända sedan jag började min karriär. För jag ville nå, se och undervisa alla elever i klassrummet, inte bara normen. 

 

Relationskapital, tydlighet  och positiv förstärkning var och är mina pedagogiska hörnstenar. Genom att visa välvilja och nyfikenhet har jag många gånger fått höra mina elever säga "Du bryr dig på riktigt". 

 

Min tydlighet i undervisningen skapade arbetsro och jag arbetade intuitivt med tydliggörande pedagogik långt innan jag hörde talas om begreppet. 

För att det funkade!

 

 

Nyfikenhet och vetgirighet fick mig att så småningom läsa vidare till specialpedagog. Jag ville veta VARFÖR? Varför når vi inte alla elever? Varför nås inte måluppfyllelsen? Varför funkar somliga elever i vissa klassrum men inte i andra? 

Jag ville veta hur vi ändrar detta! 

 

Under studietiden till specialpedagog djupdök jag i ämnena särskild begåvning och neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF). Jag förkovrade mig i forskning och internationell litteratur och kunde snart se hur skolan hanterar (eller snarare inte hanterar) neurodiversitet.

 

Jag har arbetat i både grundskola och gymnasium, inom kommunal verksamhet och i friskolor. Utöver detta har jag under ett par år även varit behandlingsfamilj. 

Jag har med andra ord en bred erfarenhet av skolvärlden, dess utmaningar – och dess möjligheter! 

 

Att kunna erbjuda mina kunskaper i rollen som specialpedagogisk konsult och coach ger mig möjlighet att komma till min rätt. Jag får använda mitt driv, min högsensitiva personlighet och samtidigt skapa utrymme för reflektion och återhämtning. 

 

 

 

 

"Vilket fantastiskt jobb du fortsätter att göra... Att höra att 'nu lär vi oss verkligen något i ämnet och vi har roligt', det värmer våra 

föräldrahjärtan."

 

Sagt av förälder åk 9

"Li är ledaren i rummet och har god formativ bedömning. Väldigt kunnig i sitt ämne och tydlig i sin undervisning."

 

Sagt på friskola åk 6-9

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.